A váci lakosok biztosan gyakran találkoztak már azzal a jellegzetes festéssel, jelzésekkel ellátott kisteherautóval és a járművet és segédberendezéseit kezelő kollégáival, akik nap mint nap azon fáradoznak, hogy az időjárás és a forgalom által sérült és balesetveszélyes útszakaszokat javítsák, szakmai nyelven "kátyúzzák. Az alábbi cikkben szeretnénk bemutatni, hogyan is működik a mindennapokban a javítás folyamata, milyen lépések követik egymást, mit kell tudni az alkalmazott technológiáról! A 2012 márciusában átadott munkagép és a hozzá tartozó eszközpark az elmúlt évek alatt több ezer nm2 útfelületet javított ki, működése során. Idézve az átadási ceremónián elhangzottakat:
Ruga György, ügyvezető-igazgató, EnviRoad-EU Kft.
„Ez ma az útjavítás területén a legmodernebb technika, ami létezik. Az infraredes aszfaltjavító technika 20 évre visszavezethető, viszont az angol társcégünknek köszönhetően egy olyan fejlesztést hajtottak végre az infraredes technikában, amivel szabályozhatóvá vált az aszfalt melegítése. Ennek köszönhetően könnyen kezelhetően és biztonságosan lehet felmelegítve újra javítani az aszfalt felületeket.”
A „Kátyúzó” autó működése
Felhasználási területe:
Aszfalt burkolatú (öntött aszfal, hengerelt aszfalt) utak, járdák, egyéb felületek javítása, kátyúsodás helyreállítása.
Működési elve / Kátyúzás folyamata:
1. A hibás, sérült felület felmelegítése cca. 300 C°-ra a gázfűtésű melegítő egység segítségével. A melegítés idejét egy vezérlő egység szabályozza. Egy melegítés 8 perces időciklusú. Nyári időszakban elegendő egy ciklus (1x8 perc), télen azonban két teljes időciklus szükséges (2x8 perc).
2. Az így felmelegített felület fellazítása,
3. A felmelegített, fellazított felület emulzióval történő kezelése, valamint a kátyú kiegyenlítéséhez szükséges új aszfalt hozzáadása, elegyengetése. A bedolgozott aszfalt hőmérséklete cca. 150 C°.
4. Az előkészített felület tömörítése, hengerezése vibro-henger segítségével.
Az elkészült felület átmenő forgalom esetén azonnal használható. Az útkereszteződésekben, egyéb helyeken, ahol az elkészült felületen fékezés, irányváltás történik és történhet, ott a felület kihűlését, „megszilárdulását” meg kell várni. Addig az időtartamig az adott kátyút a kollégák bójával jelölik meg.
Egy kátyú helyreállítása, cca. 20 percet vesz igénybe nyári időszakban. Ez a technológiai idő hidegebb, téli időszakban cca. 5-8 perccel hosszabbodik meg. A javítási helyszínek közötti átállás további időt igényel. (ki, be pakolás, közlekedés, stb.)
A kátyúzáshoz zsákos aszfaltot használunk, amelyet a „kátyúzó” autó rakterében készítünk elő a beépítéshez szükséges hőmérsékletre:
Egyéb infó:
Éves szinten, az alábbi mennyiségű kátyút állítottuk helyre, javítottunk ki a városban, és közigazgatási területein:
- 2017.év 2969 m2,
- 2018. év 2879 m2,
- 2019. eddigi év 1010 m2
Végezetül az alábbi videóban követhető nyomon a gép munkája éles helyzetben:
Köszönjük az együttműködésüket, türelmüket!